Multi crestini,
nepriceputi in acest fel de razboi duhovnicesc, incapabili cu
desavarsire sa abordeze starea viselor, isi creeaza multe probleme lor
insisi. Nu sunt putini oamenii care vegheaza cu grija si examineaza
visele noptii, fara sa cunoasca ca in acest fel sunt jucarii
diavolului. De asemenea exista si o tendinta a unor oameni sa examineze
visele conform cu invataturile si concluziile unei psihoterapii, care
nu are legatura reala cu Traditia ortodoxa.
Sfintii Parinti au fost
preocupati si de aceasta situatie. Socotesc ca este bine in continuare
sa expun invatatura lor privitoare la vise, la infricosatoarele
consecinte desfigurante pe care le creeaza omului si modul de
vindecare. Si in chestiunea viselor indrumarea patristica se va arata
ca este eficienta. Si prin urmare, este demna de atentie.
Ce sunt visele
Sfantul Ioan Scararul
da o reusita definitie a visului: "Este miscarea mintii in somn o data
cu nemiscarea trupului". Cand trupul este imobilizat, in timpul
repausurilor nocturne, mintea se misca continuu. Aceasta miscare a
mintii este numita reverie sau vis. Mai mult, insusi sfantul face
deosebirea intre vis si inchipuire, in timp ce visul este miscare a
mintii, trupul fiind imobil, inchipuirea este iluzie a ochilor "in
ratiunea adormita; imaginatia inseamna extaz al mintii, trupul fiind
treaz. Imaginatie inseamna vedere neintemeiata". Cu alte cuvinte,
imaginatia lucreaza cand omul este treaz, in timp ce visul, cand doarme.
De asemenea exista
distinctia intre vis si vedenie. "Vedenia este forma vazuta in stare de
veghe, visul insa este inchipuirea in timpul somnului" (Sfantul Ioan
Sinaitul). Vedenia o vede cineva cu simturile, in timp ce visul il vede
prin miscarea mintii, in timp ce doarme trupul.
Dincolo de acestea
sfintii prezinta deosebirea dintre vise, vedenii si descoperiri, care
se intampla pe durata somnului. Dupa invatatura Sfantului Nichita
Stethatos, pe durata somnului este posibil sa vada omul vise, vedenii
si descoperiri. Si mai mult, acelasi examineaza deosebirea dintre
aceste lucruri. Visele sunt cele care nu raman neschimbate in
imaginarul mintii, ci prezinta o imagine confuza, si se schimba
continuu prin reprezentari si forme.
Vedeniile raman
continuu neschimbate. Nu se transforma, "ci raman imprimate in minte
pentru multi ani si neascunse". Produc folos sufletului prin smerenie
si prin privelistile extraordinare. Rezultatul este ca omul ramane
prudent si banuitor.
Descoperirile sunt
vederi ale sufletului curatit si luminos care se intampla dincolo de
orice simt. Vederile acestea descopera tainele lui Dumnezeu. Visele
sunt, explica in continuare Sfantul Nichita Stethatos, "ale barbatilor
materiali si iubitori de pofte trupesti", a caror minte este intunecata
de patimi iar imaginatia este batjocorita de catre demoni, iar
vedeniile sunt "ale celor deosebiti si ale celor care desconsidera
simturile sufletului", adica vedenii vad aceia care au deprinderea
urcusului. Si descoperirile sunt ale crestinilor desavarsiti, ale celor
care lucreaza sub Duh Sfant si a celor uniti cu Dumnezeu din suflet
teolog".
Socotesc ca aceste
deosebiri sunt necesare, pentru ca astfel devine clara definitia
visului si separarea de adevaratele vedenii de la Dumnezeu. Acest lucru
il vom vedea in alta parte, unde vor fi tratate elementele care
deosebesc visele provenite de la diavol de vedeniile si descoperirile
care provin de la Dumnezeu, pe durata somnului. Totusi, aici trebuie sa
fie subliniat ca visele sunt activate in principal in imaginarul
omului, sunt miscare a mintii, trupul, fiind adormit si in majoritatea
lor sunt lucrari ale demonilor.
Feluri de vise
Asa cum am vazut mai
inainte, la Sfintii Parinti exista deosebirea viselor de vedenii si
descoperiri. Dar exista multi Parinti care vorbesc in general despre
vise. Astfel, studiind scrierile lor, intelegem ca visele pe care le
vedem pe durata noptii, trupul si simturile trandavind, provin de la
mai muiti factori. Unele vise sunt fructul patimilor, adica al
miscarilor sufletului contra firii, unele lucrarea clara a demonilor
iar altele provin de la Dumnezeu, sunt dezvaluiri pe care le ofera
Dumnezeu sau ingerii, ca trimisi ai lui Dumnezeu.
Prima categorie
cuprinde visele care sunt rezultatele gandurilor, cugetarilor si
impresiilor zilei. Sfantul Vasile cel Mare, abordand chestiunea "din ce
loc provin necuvenitele inchipuiri nocturne", invata ca "sunt din
ciudatele miscari ale sufletului de dupa zi". Straniile miscari ale
sfuletului, impresiile zilei, depozitate in memorie, in numitul
subconstient, creeaza visele. De asemenea multe dintre acestea provin
din reactii trupesti.
A doua categorie
cuprinde visele care provin din patimi. Patimile sunt lucrari ale
sufletului impotriva firii. Fortele sufletului care au fost corupte,
activate de impresiile simturilor, provoaca, visele acestei categorii.
Astfel, putem din visele pe care le avem sa distingem patimile care ne
stapanesc. Dar despre aceasta chestiune vom spune mai multe in
urmatoarea parte.
A treia categorie de
vise, care sunt visele numite demonice, este inspaimantatoare. Sigur
diavolul poate sa foloseasca si cele doua categorii precedente, dar
uneori lucreaza si independent de acestea. Sfantul Diadoh din Foticeea
spune ca visele, cea mai mare parte dintre ele, nu sunt nimic altceva
"decat imagini ale gandurilor ratacite sau batjocuri ale demonilor".
Demonii batjocoresc omul in care au stapanire. Cand dobandesc demonii
stapanire asupra unui om, atunci atat in somn, cat si treaz se prezinta
in forma de inger sau martir si acorda, chipurile, descoperirea
tainelor si darul harismelor (Sfantul Ioan Sinaitul).
Dar cum lucreaza
demonii ? Exact, ce incita, in timpul somnului ? Evagrie, numit
Ponticul, observa ca demonii "punand in miscare amintirea, pecetiuiesc
centrul conducator. Caci organul in timpul somnului este tinut
inactiv". Astfel demonii actioneaza mai mult prin amintire si provoaca
visele.
Totusi cunoastem din
traditia patristica faptul ca cele mai multe vise sunt ale lucrarii
satanice, cele din aceasta a treia categorie. Demonii se schimba chiar
si in ingerul luminii, in profeti, spunand cele ce vor fi in viitor.
Dar, cum observa Sfantul Ioan Sinaitul, demonii nu cunosc nimic
dinainte, pentru ca atunci ar putea sa ne prezica si moartea noastra.
Demonii mai mult decat
pe toti ataca prin vise pe monahi, pentru ca vor sa-i indemne sa
paraseasca sfanta lor lucrarg. In principal pe incepatori, care au
parasit pe cei din familie, rudele, demonii incearca sa-i tulbure
"aratandu-le pe cei din familie fie taiati, fie morti, fie posedati
pentru noi si sfarsiti" (Sfantul Ioan Sinaitul). Fireste, nu trebuie
cineva sa dea importanta acestor vise, pentru ca sunt inselaciuni ale
demonilor ca sa conduca monahul la tagaduirea si parasirea cetatii
monabice.
A patra categorie de
vise cuprinde acele vise care provin de la Dumnezeu. Acestea sunt
numite revelatii si sunt legate de curatia interioara a omului. Astfel
de vise exista multe in Sfanta Scriptura. In principal vreau sa notez
visele logodnicului Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, ale dreptului
Iosif, in legatura cu zamislirea, nasterea si protectia lui Hristos.
Sfantul Isaac Sirul spune ca Sfintii ingeri iau asemanarea sfintilor
"si arata sufletului acestea in imaginea somnului prin ridicarea
(inaltarea) ratiunilor acestuia (ale sufletului) la bucurie si la
solicitudine si la veselie mare".
Astfel exista multe
feluri de vise. Multe sunt cauzele care le provoaca. De aceea crestinul
luptator trebuie sa deosebeasca visele acestea si trebuie sa examineze
provenienta lor. Vom da in continuare unele indicii, care arata
provenienta viselor.
In general, cum spune
Sfantul Ioan Sinaitul, daca ne sculam din somn si suntem linistiti,
aceasta inseamna ca am fost cercetati de ingeri in taina. Daca insa ne
sculam din somn cu tulburare, inseamna ca suntem in starea aceasta "de
la viclenele vise si prir velisti suferind". Astfel, tulburarea sau
linistea arata provenienta visului. Acest lucru nu este absolut pentru
ca este posibil sa existe o bucurie care este imbibata cu ingamfare,
lucru care inseamna ca visul este de provenienta diabolica.
Sfantul Diadoh din
Foticeea, integrat organic in Traditia ortodoxa, este revelator in
aceasta privinta. Spune ca visele care provin de la diavol nu raman in
aceeasi forma, ci se schimba dintr-o forma in alta, inspaimanta
simtirea, rad si "dezgusta groaznic". Visele demonilor sau mai degraba
persoanele care se prezinta in visele demonice "se mandresc, ameninta,
iau chip de soldati si uneori se reped cu tipat la suflet". Dimpotriva,
visele provenite de la Dumnezeu nu-si schimba forma, nu provoaca teama
si groaza si produc nespusa bucurie si veselie.
Sfantul Ioan Sinaitul
invata ca visele demonilor, in principal, arata iaduri si judecati si
despartiri si ne fac sa devenim inspaimantati si posomorati. Acesta
este semnul ratacirii. Este posibil totusi si sa vedem iad si judecata
si sa provina de la Dumnezeu, ca sa ne pocaim. Deosebirea este ca in
prima situatie este creata disperarea, si acesta este semn al ratacirii
diavolesti, in a doua situatie este creata rugaciunea interioara,
pocainta si dorinta schimbarii.
Vedeniile din timpul
somnului, cum invata Sfantul Nichita Stethatos, nu sunt toate
adevarate, nici toate imprimate in centrul conducator al mintii.
Adevarate vedenii sunt numai ale acelora care si-au curatit mintea si
ale celor care si-au clarificat simturile sufletului, si "spre vederea
fireasca a celor care se inalta". Acesti oameni s-au curatit cu
indelungi postiri, traiesc deplina cumpatare, nu exista nici o grija a
lucrurilor lumesti, nici vreo grija a vietii prezente, viata lor este
ingereasca, "se nevoiesc in lacasul lui Dumnezeu, caci au aflat
cunoasterea celor existente drept acoperamant, cu intelepciunea cea mai
puternica".
In general, trebuie sa
fie spus ca pe cat este cerul de departe de pamant pe atat de departe
sunt visele care provin de la Dumnezeu- care sunt numite vedenii si
revelatii - de visele care provin de la diavol si au o accentuata
imaginatie. Si cum nu exista nimic asemanator intre creat si necreat,
astfel nu exista nici o asemanare intre visul diabolic si cel
dumnezeiesc.
Conform cu invatatura
patristica, visele satanice au culoare si schimbare, in timp ce acelea
provenite de la Dumnezeu nu au culoare si schimbare. Astfel, putem sa
distingem visele care provin de la Dumnezeu si care sunt rezultatul
bolii trupesti sau al lucrarii satanice. Psihiatria antropocentrica,
care nu face aceasta deosebire intre creat si necfeat, care nu admite
existenta demonilor si lucrarea lor, nu poate sa faca aceasta deosebire
si cade intr-o mare greseala, pentru ca poate sa caracterizeze
vedeniile luj Dumnezeu drept halucinatii si iluzii. Numai cine este
integrat organic in Traditia ortodoxa, cine are mintea lui Hristos si a
gustat cele de sus, poate sa incerce aceasta deosebire si numai acesta
poate sa vindece bolile fiilor lui duhovnicesti.
Vise si patimi
Am vazut mai inainte ca
o categorie de vise provin din patimi, atat trupesti, cat si
sufletesti. Socotesc ca putem in aceasta parte sa examinam mai mult
aceasta situatie, deoarece este posibil prin studiul viselor- sa
intelegem care patimi ne stapanesc;, ca in continuare sa purtam razboi
impotriva lor.
Sfantul Ioan Smaitul
scrie ca visele care au legatura cu alimente si mancaruri vin in inima
mancaciosilor in timp ce visele judecatilor si iadurilor in inima celor
mahniti.
Cunoastem din
invatatura Sfintilor Parinti ca sufletul omului se separa in trei
parti, adica vointa, afectul si ratiunea. Sfantul Simeon Noul Teolog
mentioneaza faptul ca intelegem din vise care patimi ne stapanesc mai
mult. Cand partea volitionala a sufletului este incitata de pofta de
impreunare, de mancaruri si voluptati, atunci are si vise
corespunzatoare. Cand partea afectiva a sufletului devine animalica
impotriva celor de acelasi sex, atunci plasmuieste asalturi de fiare si
serpi, razboaie si lupte. Iar cand ratiunea sufletului se infumureaza
prin lauda si trufie, atunci isi inchipuie rapiri in aer si asezarea pe
tronuri inalte si stapanirea poporului.
Mult mai revelator este
ucenicul Sfantului Simeon, adica Sfantul Nichita Stethatos. Scrie ca
este posibil ca un om sarguinr cios, adica un om care este sporit in
viata duhovniceasca, sa vada miscarile sufletului din examinarea
viselor. Daca sufletul este iubitor de avutie materiala si senzual,
atunci "isi imagineaza posesiuni de lucruri si bogatie de bani, figuri
de femei si incaierari inversunate din care ii vine haina murdarita si
mirosul carnii". Daca sufletul lui este hraparet si lacom de bani,
atunci "vede aur peste tot si il incaseaza si il inmulteste prin
dobanzi si il depune in tezaure si este mustrat ca nesimtitor". Daca
omul are sufletul suparacios si invidios, atunci "este urmarit de fiare
si serpi veninosi si se umileste cu temeri si lasitate". Daca sufletul
lui are patima slavei desarte, atunci isi imagineaza cuvinte bune si
intamplari ale poporului, tronuri de conducere si stapaniri" si chiar
cele inexistente ca existente le vede si cand este treaz. Daca sufletul
lui este plin de trufie si ingamfare, atunci "vede ca el insusi este
purtat pe care stralucitoare si este cu aripi cand in aer zboara si
toate tremura de maretia puterii lui". Astfel din felul visului putem
sa intelegem patimile sufletului nostru. Trebuie totusi sa observam ca
nu poate oricine sa faca aceasta deosebire, ci numai acela sporit in
lupta duhovniceasca si mai ales acela care are marele dar al deosebirii.
Asa cum omul impatimit,
corespunzator cu patima care il caracterizeaza, vede si vise
echivalente, la fer si cel credincios si omul silitor in virtute. Acela
care este drept in ostenelile cuviincioase, dupa acelasi sfant, vede in
somn sfarsitul lucrurilor viitoare si revelatiile privelistilor
ingrozitoare. Chiar si pe durata somnului se roaga si cand se trezeste
vede pe obrajii lui lacrimi si pe buzele lui "cuvantare de Dumnezeu".
Astfel omul care traieste cu rugaciunea mintii pe durata intregii zile,
care a invatat sa stea de vorba cu Dumnezeu, acelasi lucru il face si
pe durata somnului. Visele lui si revelatiile au legatura cu Dumnezeu
si cu rugaciunea. Este posibil, chiar si in timp ce doarme, eu buzele
lui sa spuna rugaciunea. Simte inima lui ca se roaga neincetat. Mintea
ofera necontenit rugaciunea. Si cand se trezeste are simtamantul ca
toata noaptea s-a rugat. Se intampla de multe ori sa primeasca si un
atac diabolic si de la sine mintea sa inceapa dumnezeiasca, tainica
vorbire, drept pentru care dispare cu desavarsire diavolul. in aceasta
situatie nu este provocata teama, prin prezenta diavolului, ci bucuria
si pacea. Toata ziua si pentru multe zile este desfatat de puterea lui
Dumnezeu, de alungarea diavolului, de mintea rugatoare.
Abordarea viselor
Sfintii Parinti
cunoscatori ai acestei sfinte lupte ne descriu si modul de abordare a
viselor. Vom vedea cateva dedesubturi ale invataturii lor.
Intai si-ntai este
necesara o indrumare preventiva. Din moment ce cele mai multe vise sunt
legate de patimile si impresiile zilnice, este necesara lupta impotriva
patimilor. Cu cat atacam patimile, in realitate cu cat ne luptam sa
schimbam patimile, fortele sufletului, cu atat mai mult ne scapam de
groaznica stare a viselor. Eliberarea noastra de vise este in legatura
cu nepatimirea si curatirea inimii.
Sfantul Ioan Scararul
scrie ca, dupa cum "multimea viermilor lucreaza multimea balegarului,
tot astfel si multimea mancarurilor, multimea pacatelor si a gandurilor
viclene, si a viselor lucreaza". De aceea este necesara limitarea
hranei.
Deoarece multe vise
sunt rezultatul ciudatelor energii ale sufletului, evitarea acestor
energii ne ajuta sa scapam de visele groaznice. Dimpotriva, daca
curatim sufletul in starea de liniste si sufletul "este intr-un studiu
neintrerupt al celor bune si placute lui Dumnezeu", atunci vise de
acest fel vom avea noaptea (Sfantul Vasile cel Mare). De aceea toata
ziua mintea trebuie sa fie preocupata cu cercetarea numelui lui
Dumnezeu si atunci visele vor provoca bucurie si veselie, pentru car
precum invata Sfantul Simeon Noul Teolog "in care lucruri este
preocupat sufletul veghind sau intrand, in aceleasi lucruri si in
timpul somnului: ori se poarta usuratic, ori filosofeaza".
De asemenea inainte sa
ne culcam este nevoie sa ne rugam. Pentru ca atunci cand ne cuprinde
somnul dupa rugaciune, corespunzatoare vor fi si visele pe care le vom
vedea. Avva Filimon indeamna: "inainte sa adormi multe rugaciuni fa in
inima ta si opune-te gandurilor, ca sa nu fii inconjurat de voile
diavolului... Cu cata putere ai, vegheaza ca dupa cantari si citiri,
intelept sa adormi; si sa nu te ingrijesti si sa nu lasi judecata ta in
curgerea cugetarilor". Rugaciunea inaintea somnului si stradania de a
intrerupe gandurile este un bun mod de abordare a viselor urate si
diavolesti.
Dupa aceea se cere o
buna abordare a viselor dupa aparitia lor. Cea mai productiva metoda de
abordare a viselor este intreruperea lor. Sa evitam adica sa le studiem
cand ne trezim. Exista multi Oameni care examineaza visele noptii si
cad in multe greseli. Sfintii Parinti invata desavarsita respingere a
lor, desavarsita dispretuire a lor. Sfantul Ioan Sinaitul pe acela care
respinge cu desavarsire visele il numeste "filosof", in timp ce pe
acela care le cauta, le cerceteaza si li se supune il caracterizeaza ca
"neexperimentat". Deoarece demonii prin vise au ca scop sa ne
murdareasca, recomanda acelasi sfant: "nimeni sa nu doreasca sa se
gandeasca la fantasmele din timpul somnului". in aceeasi perspectiva se
integreaza si Sfantul Diadoh din Foticeea cand spune ca este destul
pentru progresul spre virtute faptul ca omul sa nu se supuna in
totalitate viselor. "Sa ne fie de ajuns noua spre o mare virtute faptul
de a nu ne supune cu totul nici unei inchipuiri". Mai mult, invata ca
si insesi visele provenite de la Dumnezeu, daca nu le acceptam din
teama ca nu cumva intamplator sa fie provenite de la diavol si sa fim
rataciti, bun lucru facem. Dumnezeu nu se manie, deoarece vede ca
suntem prudenti. Asa cum slujitorul refuza sa deschida in noapte
stapanului care vine dupa o absenta mare, de teama ca nu cumva vreun
tradator sa aiba aceeasi voce si sa-i fure lucrurile, si este laudat de
catre; stapan, la fel este si cu visele. Dumnezeu si in aceasta
imprejurare lauda pe slujitorul lui, deoarece cunoaste ca o face din
teama ca nu cumva sa fie inselat de diavol care "se schimba si in inger
al luminii".
Este necesara
respingerea viselor si stradania sa le uitam, pentru ca din amintirea
lor se revarsa in inima tristete, suparare, disperare, necuratie.
Sfantul Ioan Sinaitul cunoaste ca multi dintr-o constanta acceptare a
viselor au ajuns la nebunie. Cand cineva continuu accepta lucrarea
demonilor, atunci diavolul dobandeste stapanire asupra lui si il
innebuneste. "Ca fiind inselati nefericitii, sa-i scoata cu desavarsire
din minti". Acest lucru indeosebi se intampla in situatia descoperirii
de la demoni. Multi ajung intr-o asa stare incat atunci cand accepta
descoperirile si visele satanice sunt batjocoriti de demon si "si treji
suntem batjocoriti de acestia". Atunci diavolul este prezent si cand
suntem treji si astfel devenim slujitorii lui cu consecinta mortii
vesnice a sufletului, dar si alte diferite anomalii trupesti si psihice.
Concluzia generala este
ca insusirile viselor arata starea in care ne gasim, daca suntem robi
ai patimilor, robi ai diavolului sau robi ai lui Dumnezeu. Visele
dezvaluie sanatatea sau boala noastra, cat de mult suntem bolnavi sau
sanatosi. De aceea pe de o parte este necesara spovedania, pocainta si
plansul, ca sa ne curatim de patimi, pe de alta parte nu trebuie sa
nutrim nici o incredere in vise, incat sa scapam de dominatia
diavolului care vrea moartea noastra vesnica, adica doreste sa ne
indeparteze de Dumnezeu.
Mitropolitul Hierotheos Vlachos
Sursa: www.crestinortodox.ro
Descrie visul din noaptea trecuta sau oricare vis pe care doresti sa-l interpretezi si haide sa incercam sa-l interpretam impreuna. Astfel fiecare poate sa isi dea cu parerea si cu siguranta vom gasi o interpretare cat mai apropiata de adevar.