Visele
27-03-2008
Omul utilizează cuvantul
scris sau vorbit pentru a transmite mesaje celor din jur. Limbajul său este
plin de simboluri, dar el foloseşte, semne sau imagini care nu sunt strict
descriptive, precum abrevierile, succesiunile de iniţiale(ONU, UNICEF), nume de
medicamente. Toate acestea nu au semnificaţie prin ele insele, insă au căpătat
semnificaţie prin folosirea lor generalizată. Acestea nu sunt simboluri ci
semne care conduc numai la obiectele cărora le sunt asociate.
Simbolul este un termen,
nume sau imagine care, chiar şi atunci cand ne sunt familiare in viaţa cotidiană,
posedă totuşi implicaţiile care se adaugă la semnificaţia lor convenţională.
Simbolul implică un oarecare necunoscut, ascuns pentru noi, un sens in plus
faţă de cel evident şi imediat. Cuvintele, imaginile simbolice, au un aspect
„inconştient" mai vast, care nu s-a definit niciodată cu precizie şi nici nu a
fost explicat pană la capăt.
Deoarece o mulţime de
lucruri se situează dincolo de limitele inţelegerii umane utilizăm constant
termeni simbolici pentru a reprezenta concepte pe care nu putem nici să le
definim şi nici să le inţelegem complet. Chiar percepţia realităţii este
incompletă, omul nu percepe niciodată totul pentru că simţurile ii limitează
percepţia sa asupra lumii
inconjurătoare. Iar atunci cand simţurile lui reacţionează la fenomenele reale
la senzaţii vizuale sau auditive, sunt transpuse din domeniul realităţii in cel
al minţii şi astfel devin realităţi psihice cu o natură incomplet cognoscibilă.
Apoi la aceste aspecte
inconştiente ale personalităţii noastre conştiente trebuie să adăugăm
evenimentele de care nu am luat cunoştinţă in chip conştient. Noi le-am
inregistrat, fără ştirea noastră, şi putem să luăm conştiinţă de ele prin
reflectarea profundă, sau cand vor ţaşni mai tarziu din inconştient ca o
gandire de mana a doua. Această gandire se poate manifesta sub forma unui vis.
Aceasta este pe scurt un
traseu posibil de a ajunge la conceptul
cheie al acestei lucrări. Iar dacă atunci cand spui vis de gandeşti la Freud,
aflăm că şi el s-a gandit la simbolul visului.
In inegalabila sa lucrare dedicată viselor şi interpretării lor in
psihanaliză, Traumdeutung, Freud
aminteşte şi de faimoasele
"chei de vise", aceste adevărate manuale de interpretare de uz comun. Apreciind faptul
că mentalitatea populară acordă viselor semnificaţie, spre deosebire de savanţii contemporani lui,
care nu vedeau in ele decit manifestări
nervoase aberante, Freud nu intirzie
insă să le pună intr-o lumină critică.
O "cheie
a viselor" este, in fapt, o
"metodă de descifrare",
"intrucit tratează visul ca pe o
scriere secretă, caz in care fiecare
semn este tradus printr-un semn corespondent, cu ajutorul unei chei sigure"
Iată cum am putea utiliza o asemenea "metodă de descifrare". Să zicem că am visat
următoarele: Am mers la gară să iau trenul şi am descoperit brusc că mi-am uitat bagajele . Deschid o
"cheie a viselor" şi aflu că:
"mersul cu trenul" inseamnă "un necaz care te paşte de unde nu te
aştepţi". "Bagajele"
sint "o veste bună" sau "imbogăţire rapidă, neaş- teptată". "A
uita" (bagajele) - "ceva de care nu ştii dar vei afla la timpul
potrivit"; "veste" ("de peste mări şi ţări").
Interpretarea visului nu este greu de elaborat dacă construiesc o relaţie logică intre toate
aceste elemen- te: Imbogăţire peste
noapte in urma unei nenorociri (probabil
un deces) a unei persoane (rude) indepărtate; moştenire etc.simbolurile
folosite in vis servesc de cele mai multe ori la a ascunde personae, părţi ale
corpului vizand sexualitatea. De axemolu organelle genitale utilizează o
colecţie de simboluri bizare şi obiecte ciudate: arme ascuţite, obiecte lungi şi rigide, trunchi de arbori,
bastoane, pentru organelle sexuale masculine, iar pentru cele feminine:
dulapuri, cutii, maşini, sobe, camere. Cunoaşterea simbolurilor ne poate ajuta
la traducerea a ceea ce rămane neclar in conţinutul manifest al visului.
Sigmund Freud este primul
care a incercat să exploreze empiric fundalul inconştient al conştiinţei. El a
luat ca ipoteză faptul că visele nu sunt produsul hazardului, că ele se află in
relaţie cu gandurile şi cu problemele noastre conştiente.
In epoca "preştiinţică",
umanitatea nu-şi pierdea timpul cu interpreatarea viselor. Cei care şi le
aminteau le considerau ca fiind manifestări binevoitoare sau ostile a unor
forţe supranaturale. Mai tarziu, ştafeta a fost predată psihologilor şi aproape
toţi savanţii lumii contemporane, spunea Freud, sunt de accord in a atribui
geneze visului activităţii psihice a omului "am aplicat imaginilor visului
acelaşi procedeu de investigare care fusese testat in analiza imaginilor
psihotice. Sentimentele de angoasă şi onsesiile sunt incompatibile cu o
conştiinţă normală, exact ca şi visele pentru o conştiinţă aflată in starea de
veghe. Originea lor, ca şi a viselor, se află in adancurile inconştientului."
Freud şi Josef Breuer au
constatat că simptomele nevrotice, isteria, anumite tulburări psihice,
comportamente anormale au in realitate un sens simbolic. Reacţiile fizice ale
acestor bolnavi nu sunt decat una din formele in care se manifestă problemele
care le tulbură inconştientul. Aceste probleme se exprimă şi mai frecvent in
vise.
Şi de la această concluzie Freud a ajuns la
ipoteza că dacă incurajăm visătorul să-şi comenteze imaginile viselor sale şi
să-şi exprime gandurile sugerate de ele, el va releva fundalul inconştient al
tulburărilor de care se plange. In susţinerea acestei ideii o să aduc pe scurt
in discuţie tribul Senoi. . Există o cultură minusculă, localizată
undeva in Malaiezia, de la care chiar si Jung a avut de invaţat. Este vorba de
tribul Senoi, care trăieşte in pădurile ecuatoriale din centrul Malaieziei,
departe de orice interacţiune cu civilizaţia modernă. Mărturiile despre tribul
SENOI sunt descrise pentru prima data in 1969 de către prof. Kilton Stewart. Această
mică societate nu cunoaşte probleme sociale, doar o armonie perfectă care
durează de secole; nu se cunoaşte cand a avut loc vreun conflict in cadrul
acestui trib. Cum au reusit?
Prin practicarea unor metode speciale de interpretare a visurilor, sub
indrumarea directă a conducatorului spiritual al tribului, pe care-l numesc
tohat. Deşi trăiesc in cabane de lemn, suspendate, dimineaţa are loc un ritual
neobişnuit: membrii fiecărei familii se adună la un loc, povestindu-şi şi
analizandu-şi visurile din timpul nopţii, sub indrumarea tatălui sau a fraţilor
mai mari. Apoi, toţi bărbaţii tribului se adună la tohat pentru a prezenta
visurile mai importante. Acesta il va indruma pe fiecare, in funcţie de
visurile pe care le-au avut. Iar rezultatele sunt excepţionale, dovedite de
bunăstarea din cadrul tribului datand de sute de ani.
Freud a acordat o importanţă particulară viselor ca punct de plecare
pentru tehnica "asociaţiilor libere".
Insă Jung incepe să aibă indoieli asupra acestei metode şi a utilităţii
sale, indoieli care se intăresc atunci cand un prieten in cursul unui voiaj in
Rusia a sesizat că anumite cuvinte străine pe care le vedea pe panouri i-au
produs o stare de reverie, el atribuia acelor cuvinte, pe cere nu le inţelegea
defel tot felul de sensuri. El descoperise cu neplăcere subiecte dezagreabile,
ingropate de mult in memoria sa, lucruri pe care dorise să le uite şi pe care
conştiinţa sa le uitase. El izbutise să descopere ceea ce psihologii numesc
"complexe", adică teme afective refulate, susceptibile de a provoca tulburări
permanente in viaţa noastră psihică sau chiar nevroze. Concluzia lui Jung este
că atunci cand vrei să descoperi comlexele unei personae nu este necesar să ai
ca punct de plecare visul pentru asocierea liberă ci se poate ajunge aici din
orice punct al circumferinţei, de exeplu de la un tablou abstract sau un
alfabet chirilic.
Aceasta este doar o primă diferenţă de viziune in ceea ce priveşte
visul la cei doi psihanalişti. Şi cum altfel am putea noi să inţelegem şi să
avem o definiţie cat mai cuprinzătoare a visului dacă nu in "disputa" celor
doi?
Mai departe Jung caută o altă utilitate viselor şi spune el " nu cumva
ar fi mai oportun să accord mai multă
atenţie formei şi conţinutului visului, in loc să mă las centrat de "asocierea
liberă" care ajunge la complexe" avand in vedere faptul că deseori visele au o
structură bine definită, un sens vizibil şi manifestă o idée sau intenţie
subiacentă.
Noua tehnică a lui Jung ţinea cont de toate aspectele mai vaste şi mai
variate ale visului. De exemplu actul sexual poate fi simbolizat printr-un
număr mare de imagini diferite, iar printr-un process de asociere, aceste
imagini ne conduc la idée de raporturi sexuale şi la complexele specifice care
influenţează comportamentele sexuale ale unui individ. Dar am aflat deja că la
acestă concluzie putem ajunge şi prin reverie declanşată de un tablou abstract.
Astfel putem presupune că visul poate conţine un mesaj altul decat cel sexual.
" Un om visează că introduce o cheie intr-o broască, că manuieşte o bată sau că
izbeşte intr-o poartă cu un berbec. Fiecare din aceste instrumente poate fi
privit ca un symbol sexual. Dar faptul că inconştientul a ales una din aceste
imagini are o importanţpă deloc de neglijat. Problema reală este de a inţelege
de ce a fost preferată cheia in locul batei sau a berbecului. Deci nu actul
sexual a fost desemnat ci o altă situaţie psihologică."
In timp ce asocierea liberă ne antrenează din ce in ce mai departe de
materialul original al visului printr-un demers de zig-zag, Jung consideră că
metoda sa determină mai degrabă să facem o "plimbare" circulară care are ca
centru imaginea visului.
In paralelă cu ceea ce Jung scrie,
Freud descrie procesul de analiză
a visului.
Analiza visului incepe cu izolarea tuturor detaliilor pentru a desface
astfel legăturile care le leagă unele de altele. Fiecare dintre aceste detalii
este supus asociaţiilor libere de ideii care I se oferă. Prin acest procedeu se
obţine un ansamblu de ganduri şi reminescenţe printer care se află un număr
mare de elemente esenţiale ale vieţii intime a visătorului. Materialul astfel
relevant prin analiza visului se găseşte in stranse relaţii cu visul insuţi,
dar o simplă examinare a conţinutului visului nu l-ar fi descoperit, mai ales
că visul este uneori incoerent, inteligibil şi lipsit de orice elemente
afective.
Ce este operaţia de interpretare a visului, realizată de Freud din
perspectiva lui J. B. Pontalis?
Mai intai are loc o substituţie a imaginilor cu ascultarea unei
relatări. Apoi, in are loc o readucere a acestei relatări, in forma de discurs
subordonată logicii, la forma unui text. Abia aici incepe "travaliu" de
interpretare, prin descompunerea , dezlegarea, destrămarea textului pentru ca ,
in ultima analiză, să ajungem la enunţarea acelei Wunsch(poftă, dorinţă).
Pentru a inţelege mai bine, Pontalis allege metafora trenului: relatarea
visului ar fi ceea ce călătorul povesteşte despre călătoria sa la revenirea
acasă. Wunsch ar fi ceea ce l-a indemnat, in starea de excitare, nelinişte şi
aşteptare să ia trenul. Dar povestitorul şi cel care ascultă ignoră acest lucru
ca şi cum gara din care incepe călătoria nu at figura, ci numai gara de
destinaţie(relatarea) şi staţiile intermediare(asociaţiile). "Trenul de
ganduri" nu o ia niciodată pe calea cea
mai scurtă, ci pe o traiectorie extreme de complicată. Cel care visează işi
inventează parcursul care este numai al lui, işi are propria reţea. Autorul
vede in vis un mister, o enigmă pe care Freud o neglijează, el "rupe vraja
visului", visul nu mai este calea regală, interpretarea fiind considerată
această cale.
Visul, consideră Freud, este un substitute al intregului
conţinut intelectual şi sentimental al asociaţiilor de idei la care analiza ajunge. Visul, aşa cum se găseşte in memorie este
opus aterialului care va fi furnizat mai tarziu de analiză. Primul este
conţinutul manifest al visului iar al doilea conţinutul latent al visului.
Procesul de transformare a visului latent in vis manifest se numeşte mecanismul
visului.
Astfel pentru Freud visul este o confidenţă, dar una voalată in termini
improprii; pentru Jung visul este o exteriorizare specifică a inconştientului
care apare in conştient; pentru Aristotel o activitate mentală a sufletului
omului adormit, şi nu in ultimul rand visul este pentru Roland Cahen, expresia
acestei activităţi mentale care trăieşte in noi, care gandeşte, simte,
incearcă, speculează, in marja activităţii noastre diurne şi la toate
nivelurile, de la planul cel mai biologic la cel mai spiritual al fiinţei, fără
ca noi să o ştim.
Pentru fiecare dintre aceşti autori visul se prezintă puţin altfel, şi
ca să vedem mai clar acest "altfel", Jung povesteşte unul din visele sale lui
Freud, ii cere să il interpreteze şi apoi face diferenţa. Pe scurt Jung are un
vis in care vede intr-o casă părăsită sceletele şi craniilie celor din familia
lui.(detalii cu privire la acest vis in C.G. Jung,
Analiza viselor, Ed. Aropa, 1998). Freud interpretează visul ca
fiind o tentativă de a scăpa de o problemă cu care visătorul se confruntă in
realitate. Iar Jung vede in acest vis un rezumat al vieţii şi evoluţiei sale
spirituale, pentru că pentru el visul are o valoare care nu ar trebui
subestimată, fiind autoprezentarea şi autodescrierea spontană a situaţiei
actual constatată şi prezentă in inconştient. Visul aduce un soi de bilanţ,
intinerar al situaţiei intrapsihice prezente.
Visul este văzut plastic de
Jung ca o dramă in 4 acte:
-1. expoziţia şi prezentarea
personajelor, a locului geografic, epoca, decorurile.
-2. acţiunea care se anunţă
şi se inoadă.
-3. peripeţia sau drama.
-4. punctus terminus-
soluţionarea, deznodămantul, concluzia.
Astfel pentru Jung lumea
viselor este la fel de bogată, diversă şi polimorfă ca şi lumea conştientului,
şi visul prezintă in acest context o diversitate, o bogăţie care poate depăşi
pe cea a conştientului pentru că visul poate face apel la toate materialele
psihice subliminale, amintiri, percepţii şi apercepţii, criptomnezii, refulări
care nu au atins incă pragul conştiinţei. El vede in vis o expresie spontană,
normală, creatoare a inconştientului sub formă de imagini şi simboluri. In timp
ce Freud „prea scurt şi prea schematic"(Roland Cahen) are tendinţa să vadă
intr-un vis o manifestare deja oarecum perturbată a vieţii mentale sau o formă
de activitate psihică care dacă se agravează se va indrepta spre patologic,
simptome isterice, ideii obsesive şi delirante care au deci prea puţin sens in
sine şi care manifestă in cel mai bun caz o dorinţă mai mult sau mai puţin
infantilă.
Multe vise pot fi
interpretate cu ajutorul visătorului, care furnizează concomitent asociaţiile
şi contextul imaginilor onirice, cu care ii putem explora toate aspectele.
Această metodă convine tuturor cazurilor obişnuite, cele in care o rudă, un
prieten iţi povesteşte un vis in decursul unei conversaţii, dar cand este vorba
de vise obsesionale, sau cu o incărcătură afectivă puternică, asociaţiile
personale pe care le propune visătorul nu mai suficiente pentru o interpretare
satisfăcătoare. In aceste cazuri trebuie să luăm in considerare faptul că găsim
in vis elemente care nu sunt individuale şi nu pot fi extrase din din
experienţa personală a visătorului. Aceste elemente, Freud le denumeşte
„reziduri arhaice", forme psihice pe care nu le poate explica nici un incident
al vieţii individului şi care par să fie innăscute original, o moştenire a
spiritului uman.
In afară de interpretare
prin asociere liberă mai există şi explorare a visurilor, despre care Kaplan
s-a ocupat, fiind oarecum la polul opus cu Freud.
Explorarea visurilor constă
in aplicarea metodelor de actualizare a conţinutului visului, de raportare a
acesteia la personalitatea individului şi la viaţa de fiecare zi. Un sfert din
visurile noastre au teme sexuale sau se referă la sentimente şi relaţii, o
jumătate din ele infăţişează in situaţii de adversitate şi conflict. Eul oniric
este imaginea din vis a celui care visează, el are reacţii emoţionale şi
participă la evenimente. In opoziţie cu acest Eu este configuraţia arhetipală
majoră a Adversităţii, care corespunde acelei energii care distruge şi se
opune. In contradicţie cu această dinamică majoră se află arhetipul Eroic, cel
care salvează şi conduce la victorie. Salvatorul şi Eroul reprezintă două
personificări ale acestui arhetip. La intersecţia dintre Adversitate şi Eroism
se află din nou Sinele, ale cărui principale trăsături arhetipale sunt lupta şi
conflictul.
Funcţiile visului din
perspectiva lui Jung
Imaginile viselor noastre
sunt mult mai pitoreşti şi mai frapante decat conceptele sau experienţele care
sunt contrapartea lor in viaţa diurnă. Unul din motive este că in vis, aceste
concepte pot exprima sensul lor inconştient. In timp ce in gandurile noastre
conştiente noi ne menţinem in limitele afirmaţiilor raţionale, care au mai
puţină culoare, căci le-am dezbrăcat de majoritatea asociaţiilor lor psihice.
Noi trăim intr-o lume „obiectivă" şi am dezbrăcat-o de ceea ce psihologii
numesc identitate psihică, sau „participare mistică". Dar tocmai acest halou de
asociaţii inconştiente dau aspectul colorat şi fantastic al universului
primitivului. Noi i-am pierdut conştiinţa in aşa măsură incat nu-l recunoaştem.
Mesajele inconştiente sunt
de o foarte mare importanţă. In viaţa noastră conştientă suntem expuşi la tot
soiul de influenţe. Evenimentele ne pot stimula sau deprima, ne atrag atenţia
şi ne pot incita să ne angajăm pe căi care nu convin individualităţii noastre.
Că ne dăm seama sau nu, conştiinţa noastră este constant tulburată de asemenea
incidente, şi expusă aproape fără apăsare impotriva lor.
Funcţia generală a viselor
este de a incerca să restabilim echilibrul nostru psihologic cu ajutorul unui
material oniric care, intr-o măsură subtilă, reconstituie echilibrul total al
intregului nostru psihic. Aceasta este funcţia complementară a visului in
constituţia noastră psihică.
Visul compensează
deficienţele personalităţii acelor oameni care au o opinie foarte bună despre
ei inşişi sau care fac proiecte grandioase fără legătură cu capacităţilereale,
şi tot visul ii avertizează de pericolul demersului lor. De axemplu: un caz
tipic al femeii care duce o viaţă foarte ambiţioasă. In starea de veghe ea este
trufaşă şi autoritară iar visele ii sunt şocante şi ii arătă tot felul de
lucruri neplăcute. Ea refuză cu indignare să le admită atunci cand terapeutul i
le relevă. Visele devin insă ameninţătoare şi pline de referinţe la plimbările pe
care femeia obişnuia să le facă singură prin pădure. Astfel visele o
avertizează de pericol, dar ea nu le ia in seamă. Peste puţin timp este atacată
in pădure de un pervers sexual şi se alege cu cateva coaste rupte.
Aşadar visele pot să anunţe
anumite situaţii cu mult inainte ca ele să se producă. Visele acţionează uneori
ca şi Oracolul din Delfi care spune regelui Cresus că dacă va traversa Halys va
distruge o mare impărăţie.
Omul primitiv era mult mai
guvernat de instinctele sale decat omul modern, „raţional", descendentul său
care a invăţat să se „controleze" In
procesul civilizaţiei s-a ridicat un perete despărţitor, din ce in ce mai
ermetic, intre conştiinţa noastră şi straturile instinctive mai profunde ale psihicului,
şi a fost despărţită in final, de baza
somatică a fenomenelor psihice. Din fericire aceste straturi instinctiv
fundamentale nu s-au pierdut. Ele fac parte din inconştient şi se exprimă numai
prin limbajul imaginilor onirice. Aceste fenomene instinctive, pe care nu le
recunoaştem intotdeauna ca atare se manifestă sub o formă simbolică, şi joacă
un rol vital in ceea ce numim funcţia compensatorie a visului.
Pentru a salva stabilitatea
mentală, trebuie ca conştientul şi inconştientul să fie integral legate pentru
a evolua paralel. Dacă sunt separate rezultă tulburări pasihice. Astfel
simbolurile viselor sunt mesagerii indispensabili care transmit informaţia
dinspre partea instinctivă spre partea raţională a minţii umane.
„Visele sunt deghizarea unei
dorinţe" Freud
Afirmaţia lui Freud că visul este realizarea unei dorinţe
inconştiente creează impresia că
psihanaliza a adus o contribuţie revoluţionară pe tărimul interpretării. Pentru că ea ar
poseda, in această privinţă, o
viziune calificată drept "ştiinţifică", radical opusă
celei populare sau tradiţionale.
Faptele, insă, nu stau deloc aşa.
Oricine cercetează clasificarea viselor in antichitate, şi mă refer aici in special
la lucrarea lui Macrobius ,
"Comentariul la visul lui
Scipio", observă că tradiţia a remarcat
şi visele cu conţinut "ştiinţific", de genul celor
abordate de psihanaliză.
Pe scurt, Macrobius distinge patru categorii de vise. Trei dintre ele oferă interes efortului
de interpretare, in timp ce ultima
rămine, ca să spunem aşa, apanajul vulgului. Primele trei categorii includ: visul simbolic, visul viziune şi visul oracular(6). Ultima se referă la visul care
provine din fermentaţia nocturnă a
impresiilor noastre diurne. Observăm
limpede că ultima categorie defineşte visele supuse atenţiei lui Freud.
Concluzia
care se impune in lumina celor de mai sus ar fi: mentalitatea antică a cunoscut
şi visele cu caracter
"profan", adică cele care nu
merită supuse interpretărilor, dar care, ulterior, au făcut obiectul cercetării
"ştiinţifice" a psihanalizei.
Pe de altă parte, este evident că,
interesat de "visele profane",
suspectind de pe poziţii
ştiinţifice mentalitatea tradiţiei, Freud
a ignorat visele sacre (primele trei categorii la Macrobius). El a creat senzaţia că şi acestea ar putea fi incluse la capitolul viselor-dorinţă, capitol familiar lui, atunci cind ele nu sint
rodul creaţiei poetice sau de
conjunctură ideologică.
Visul simbolic "invăluieşte in metafore, ca un fel
de ghicitoare, o semnificaţie ce nu
poate fi inţeleasă fără interpretare". Visul viziune, sau horama
, "este o derulare premonitivă a unui
eveniment viitor". Visul oracular, sau chrematismos, se recunoaşte
"atunci cind, in somn, părintele celui care visează, sau alt personaj
respectat sau impresionant, poate un preot sau chiar un zeu, dezvăluie fără
ajutorul simbolurilor ceea ce se va intimpla, ceea ce trebuie sau nu trebuie
făcut". (E.R.Dodds, "Dialectica spiritului grec", Ed.Meridiane, 1983, p.130).
După criteriul de realizare a dorinţelor Freud stabileşte trei tipuri
de vise:
- vise care reprezintă o dorinţă nedeghizată(visul
infantil)
- vise care reprezintă deghizat o dorinţă refulată;
- vise care reprezintă nedeghizat o dorinţă refulată.
Alte funcţii ale viselor:
(din perspectiva lui Streohon Kaplan)
Urmărirea itinerarului
oniric a adus intotdeauna modificări insemnate in viaţa omului. Putem trăi la
suprafaţă sau ne putem deplasa in adancurile experienţei noastre pentru a găsi
sensuri. A trăi la suprafaţă inseamnă a participa la viaţă fără a reflecta,
inseamnă a avea copii, a presta o activitate productivă, a plange, a rade şi
toate celelalte lucruri care fac parte din ceea ce numim viaţă. Aceste
experienţe sunt reale, nimeni nu se poate indoi de ele, dar in acelaşi timp ele
sunt adesea repuse in scena de vis. Aceasta este ceea ce numim viaţa interioară
prin contrast cu viaţa exterioară.
Cercetările moderne au
descoperit ceea ce se cunoştea incă din timpuri străvechi şi anume că visurile
noastre constituie o parte integrată a sănătăţii noastre mentale. In interiorul
sufletului nostru, in viaţa interioară care corespunde dinamicii
personalităţii, există un centru natural de autocontrol care ne ajută să
prelucrăm evenimentele din viaţă. In fiecare noapte acest centru de integrare,
Sursa visurilor, ne trimite mesaje referitoare la dificultăţile curente din
viaţa noastră şi la ceea ce trebuie să interpretăm pentru a le rezolva. O
dificultate reprezintă o problemă nerezolvată, un potenţial nou şi un punct de
opţiune pentru schimbare.
Adormind, devenim
inconştienţi, inregistrăm cele mai importante experienţe legate de starea de
veghe potenţială, in vis Eul nostru acţionează, iar propria noastră imagine din
vis incearcă să ne facă să devenim conştienţi de ceea ce suntem in realitate.
Adesea simptomele fizice
simbolizeauă alte dinamici care se află active in interiorul nostru. Dacă putem
ajunge la acestea, simptomele pot fi vindecate. Este ca şi cum intregul nostru
corp este un vis, care atunci cand il inţelegem şi lucrim asupra lui, devine
echilibrat şi se reintegrează. De exemplu eu, autorul eseului, am inceput să
studiez pentru această lucrare in perioada cand organismul meu respingea un
antibiotic de care aveam mare nevoie pentru a preveni o infecţie. Puţin
sceptică la ceea ce inseamnă psihanaliză, dar fiind de aceeaşi părere cu
psihanaliştii in ceea ce priveşte visele, am avut ocazia să am un vis, in care
organismul meu incerca să mă convingă că acel medicament pe care il iau nu este
bine tolerat. Estfel după o zi de la vis am fost nevoită să intrerup
tratamentul respectiv şi să incep altul. De data aceasta am avut un vis in care
cele două medicamente, personificate se certau, iar inconştientul meu l-a ales
pe cel din urmă, promiţandu-i că il va tolera. Să fi fost faptul că tocmai
citeam despre funcţiile visului?, sau am devenit eu mai atentă la mesajele
organismului meu date prin intermediul viselor?
Visurile par mai mult a
explora problemele decat a da răspunsuri. Ele deschid calea către prelucrare,
dar nu realizează această prelucrare. Visurile prezintă problemele noastre de viaţă
şi necesitatea schimbării cu mult inainte ca ca noi să ne dăm seama la nivelul
conştiinţei.
Că, probleme noastre sunt
transpuse in vis ne-o dovedeşte şi P. G. Ashley, in lucrarea sa „Visul şi
sexualitate", in care prin intemediul unor studii de caz, ne arată
corespondenţa intre vis şi realitate. Insă el se referă doar la problemele de
ordin sexual cu care pacienţii se confruntă, şi riscă astfel să generalizeze
faptul că problema sexualităţii este una definitorie pentru echilibrul
emoţional al organismului uman.
O altă funcţie a visurilor
este că intrerupe somnul atunci cand e necesar; este paznic de noapte
conştiincios care reduce la tăcere toate zgomotele care ar putea trezi
populaţia dar care nu ezită să indeplinească sarcina opusă şi să ridice toate lumea
in picioare in momentele in care zgomotele devin neliniştitoare.(S. Freud)
Conform teoriei lui Robert,
visul indeplineşte pentru creerul supraincărcat, rolul de supapă de siguranţă.
Visele au o putere de deconectare, de tămăduire.
Burdach vede in vis un timp
in care spiritul işi reface energia pentru a doua zi, şi citează pe Novalis cu privire la activitatea onirică:
„Visul ne apără impotriva uniformităţii, impotriva monotoniei vieţii, fiind un
divertisment liber al fanteziei noastre inlănţuite, care intrerupe permanenta
seriozitate a adultului printr-un vesel joc de copil"
Inchei aici acest inceput de
a intra in lumea visului, sau aşa cum am văzut in lumea relatărilor despre vis
şi a interpretărilor care i se aduc. Nu este un eseu care să cuprindă toate
definiţiile conceptelor legate de vis, nici nu sunt prezentaţi toţi
psihanaliştii de seamă care s-au ocupat cu studierea visului, ci mai degrabă
este un eseu pentru a deschide pofta de
a şti mai mult. Tocmai de aceea informaţiile pot părea disparate, sunt de fapt
fragmente din controversele celor care au studiat visele. Şi mai mult decat
atat sunt informaţiile pe care „un individ" le-a selecţionat din multitudinea
lor, ca fiind in concordanţă cu personalitatea sa.
Sursa - http://referat.clopotel.ro/
Articole recomandate
-
Omul utilizează cuvantul scris sau vorbit pentru a transmite mesaje celor
din jur. Limbajul său este plin de simboluri, dar el foloseşte, semne sau
imagini care nu sunt strict descriptive, precum abrevierile, succesiunile
de iniţiale(ONU, UNICEF), nume …
27-10-2008
-
Omul utilizează cuvantul scris sau vorbit pentru a transmite mesaje celor
din jur. Limbajul său este plin de simboluri, dar el foloseşte, semne sau
imagini care nu sunt strict descriptive, precum abrevierile, succesiunile
de iniţiale(ONU, UNICEF), nume …
18-10-2014
-
Omul utilizează cuvantul scris sau vorbit pentru a transmite mesaje celor
din jur. Limbajul său este plin de simboluri, dar el foloseşte, semne sau
imagini care nu sunt strict descriptive, precum abrevierile, succesiunile
de iniţiale(ONU, UNICEF), nume …
13-02-2023