Visele reprezintã o oportunitate de autocunoastere. Ele sunt expresia prin care sufletul cautã sã mentinã integralitatea fiintei noastrã pe calea evolutiei personale, eliberandu-ne in acelasi timp de vechile atitudini care, tinandu-ne prizonieri ai trecutului, nu ne mai sunt de nici un folos. Singurul limbaj pe care-l cunoaste sufletul sunt simbolurile.In general putem clasifica astfel visele:
1 - Vise simbolice
2 - Vise compensatorii
3 - Vise legate de starea de sãnãtate
4 - Vise legate de gãsirea solutiilor unor probleme
5 - Vise telepatice
6 - Vise premonitorii
7 - Vise lucide
8 - Cosmaruri
1- VISELE SIMBOLICE
Personajele care apar in vis sunt adesea proiectii ale dorintelor care sãlãsluiesc in noi si care reprezintã psihismul nostru, lumea trãirilor noastre interioare (credintele, atitudinile, temerile, etc.)Aceste personaje pot fi oameni necunoscuti sau pot fi persoane reale din anturajul nostru.
Cand in vis apar personaje cunoscute, care fac parte din cercul de relatii prezente in viata noastrã, acestea au o semnificatie foarte particularã.Astfel, in functie de subiectul visului, calitãtile sau defectele pe care noi le atribuim celor care compun sfera relatilor noastre concrete ( rude, prieteni, cunoscuti, etc.) sunt de fapt trãsãturi de caracter care ne apartin nouã insine.Se produce astfel o proiectie asupra altora a propriilor noastre trãiri pe care nu le constientizãm in viata de zi cu zi, sau nu vrem sã ni le recunoastem.Diferitele personaje care ne populeazã visele nu sunt altceva decat simboluri care exprimã realitãti deja existente in lumea psihismului nostru.
Cu totii gãzduim in fiinta noastrã un "copil speriat ", un "pãrinte exigent ", un " profesor critic ", etc., o lungã listã de roluri pe care le jucãm de-a lungul vietii.Aceste roluri sunt proiectate in vis si interpretate de personaje simbolice cu scopul de a ne arãta nouã insine diversele aspecte ale fiintei noastre care trebuiesc avute in vedere pentru a fi analizate si ameliorate.Fiecare personaj din vis devine astfel un simbol al unei stãri de spirit, al unei credinte sau tendinte.Subconstientul nostru regizeazã in fiecare noapte o piesã care are scopul de a ne introduce in atmosfera populatã de rolurile noastre din viatã si de a ne revela propria existentã cu conflictele si problematicile ei.
Este vorba, in final, de rolurile pe care noi le jucãm in viatã, dar care, in vis, sunt interpretate si atribuite celor care pentru noi au o semnificatie particularã.Actorii din vis sunt purtãtorii simbolici ai mesajului pe care subconstientul cautã sã ni-l transmitã pentru a ne revela pe noi, nouã insine.
2 - VISELE COMPENSATORIIVisele de compensatie sunt vise care " ne permit " sã comitem acte pe care nu indrãznim sã le facem in stare de veghe, sau pur si simplu nu avem posibilitatea de a le realiza. Sunt vise de defulare, de multe ori cu tentã sexualã.
3 - VISE LEGATE DE STAREA DE SÃNÃTATEDin astfel de vise putem afla ce stãri emotionale stau la baza indispozitiilor noastre.Puterea mintii este atat de mare incat atunci cand nutrim ganduri negative (manie, invidie, rãzbunare, gelozie, supãrare, ingrijorare, fricã, etc ) acestea influenteazã corpul in mod subtil, generand atitudini negative care afecteazã deci planul fizic.
Visele din aceastã categorie au rolul de a ne pune in gardã, de a ne alerta sau avertiza asupra pericolului de dereglare a armoniei interioare care poate pune in cauzã buna functionare a organismului, deci sãnãtatea noastrã.De asemenea, putem primi informatii, in vis, despre o indispozitie fiziologicã sau chiar imbolnãvirea unui organ.Este bine ca, analizand mesajul visului, sã luãm mãsuri urgente pentru corijarea atitudinii noastre mentale in vederea prezervãrii sau, dupã caz, ameliorãrii stãrii de sãnãtate.
4 - VISE CARE VIZEAZÃ REZOLVAREA PROBLEMELORProblemele care ne afecteazã in timpul zilei ies la ivealã noaptea, in vis, din adancul subconstientului. Acesta oferã solutii pe care noi nu le-am imaginat in stare de veghe.Sunt bine cunoscute exemplele unor mari personalitãti din lumea stiintei sau artelor, care datoreazã succesul realizãrilor de exceptie, "sfaturilor" pe care le-au primit in vis .
Secventele din vis nu sunt aleatorii.Prima scenã este subiectul principal al conflictului, fiecare scen generind o alta panã la cea finalã care aduce adesea solutia sau ne aratã un drum, o cale de urmat pentru a gãsi rezolvarea problemei respective.
5 - VISE TELEPATICEIn visele telepatice actiunea care se deruleazã poate fi o punere in scenã a unei situatii reale, care se petrece efectiv in chiar momentul in care are loc visul.
Poate fi vorba despre un eveniment care se petrece la mare distantã ( poate chiar pe cealaltã parte a globului ) sau in viata unei alte persoane.Este o perceptie pe care o avem in astral despre o actiune care se desfãsoarã in lumea fizicã.Se mai poate ca perceptia pe care o avem sã nu se refere la un fapt, o actiune concretã ci la trãirile ( frici, bucurii, etc. ) unei alte persoane care ni se transmit in mod telepathic. E bine sã interpretã acest gen de vise din ambele puncte de vedere.
6 - VISE PREMONITORIIAcestea reprezintã informatii sau intamplãri care se petrec in vis inainte ca ele sã se manifeste in realitate in lumea exterioarã.De multe ori aceste vise exprimã doar tendinta pe care ar urma-o evenimentele vietii reale dacã ele ar urma cursul lor din viata curentã.
Subconstientul nostru capteazã evenimente, fapte, vibratii, tendinte si le interpreteazã fãrã ca constientul nostru sã poatã interveni.Visul aduce toate acestea la suprafatã.De retinut ca pe un factor extrem de important : noi putem influenta in mod constient cursul evenimentelor dar dacã NU o facem, atunci "premonitia" se realizeazã. Aceastã schimbare a cursului evenimentelor presupune o atitudine de transformare interioarã, de motivatie si actiune.
Idealurile, valorile, scopurile, telul nostru in viatã sunt subiectele favorite ale viselor din aceastã categorie.Ele ne aratã valorile noastre reale, cele care ne fac cu adevãrat fericiti, care ne aduc cu adevãrat armonie si echilibru lãuntric.Dacã in realitate ducem o viatã pe care in adancul nostru o respingem, visele ne vor arãta acest lucru, invitandu-ne sã luãm mãsurile necesare pentru a fi in armonie cu adevãrata noastrã fiintã.Ele ne vor arãta distanta dintre aspiratii si posibilitãti.
7 - VISE LUCIDEAcestea reprezintã o
categorie foarte specialã de vise.sunt vise in care stim cã visãm si
putem sã schimbãm prin vointã cursul visului.Astfel in loc sã asistãm
ca spectatori ai propriului nostru film din vis, devenim regizorii
acestuia.Acest tip de vise ne relevã capacitãtile corpului nostru
astral. Astfel, in acest tip de vise putem cãlãtori oriunde, depãsi
limitele materiei si folosi vointa pentru a actiona fãrã limitãri.In
lumea astralã intalnim exact aceeasi situatie ca in lumea realitãtii
fizice. Acolo existã, de asemenea, grade diferite de dezvoltare, de
trãire spiritualã si putem intalni nivele mai inalte sau mai joase de
evolutie.Putem realiza contacte cu alte suflete si schimba mesaje, asa
cum o facem in lumea "realã" fizicã.8 - COSMARURICosmarurile care se
repetã reprezintã ultima solutie pe care o are subconstientul de a ne
arãta cã ceva ce nu reusim sã intrezãrim in noi insine trebuie revelat
si inteles.In acest caz actiunea este mult mai importantã decat
trãirile si emotiile asociate acesteia.
Visele si psihanaliza
Conform teoriei lui Freud, visul ar fi o realizare deghizatã, mascatã a
unei dorinte refulate, reprimate.El are un continut manifest,
constituit din datele explicite apartinand visãtorului ( imagini,
sentimente, idei, impresii, pe care visãtorul si le aminteste la
trezire) si continutul latent, ansamblul de informatii inconstiente
care sunt la originea visului si la care nu avem acces decat ca
rezultat al interpretãrii psihanalitice a visului. De fapt este acelasi
continut care se exprimã de manierã diferitã.Interpretarea
psihanaliticã a visului ar consta tocmai in restituirea dorintei
refulate. Ceea ce Freud numeste cenzurã este un fel de instantã
superioarã care are privilegiul de a permite constiintei accesul la
anumite tendinte ale subiectului in cauzã.
Anumite vise insã, par a nu se supune modelului propus de Freud.Astfel este cazul viselor angoasante, a cosmarurilor, pe care el le trateazã ca pe tulburãri mentale precum fobia sau nevroza, considerand cã emotia resimtitã poate sã nu fie in raport cu contextul intrinsec al elementelor onirice. Visul apare ca un fel de rebus, un cumul de semne codificate si nu ca o insiruire de imagini independente.Trama oniricã, cantitatea impresionantã de asociatii care apar in imaginile prezente in vis, este subordonatã catorva idei fundamentale, ganduri de bazã.Visul este o formã de gandire distinctã de cea din starea de veghe constientã, care are rolul de a sustrage cenzurii elementele visate.El este considerat un fel de substitut al unei scene infantile modificate prin transfer si actualizate in prezent. Este vorba despre o regresie care imbracã mai multe forme si expresii, de la pasajul de la o instantã psihicã spre o alta, la "retrãirea" unei satisfactii din trecut si panã la exprimarea unei "expresivitãti primitive".
Douã procese intrã in joc (de care am mai amintit deja): procesul primar care este legat de functionarea inconstientului ce tinde spre mentinerea si afirmarea "identitãtii de perceptie" si procesul secundar caracteristic constientului care tinde spre "identitatea de gandire".Studierea si interpretarea viselor, in scop profilactic, de cãtre psihanalizã este un procedeu "revolutionar" pe care Freud il introduce in stiinta psihicului uman - psihologia.Intr-un fel psihanaliza se aseamãnã cu metoda popularã de tãlmãcire a viselor ( metoda descifrãrii) prin aceea cã face o analizã a visului element cu element si in final se oferã un sens general.Dar, in timp ce metoda popularã propune o cheie de simboluri mai mult sau mai putin arbitrarã, psihanaliza utilizeazã simbolurile individuale ( deseori evidentiate prin metoda asociatiilor libere de idei) care sunt deci specifice pentru un individ anume.Ulterior Jung va completa aceastã analizã introducand notiunea de arhetip, un fel de simbol colectiv, precum si metoda asociatiei dirijate de idei.
Cateva simboluri in vise
MireasaAtunci cind te visezi mireasa exista o interpretare tipica in traditia populara, care afirma ca este un semn rau, de moarte. Probabil ca se porneste de la inversiunea culorilor: albul rochiei de mireasa este considerat negru - un simbol al doliului. Deci, fie anuntul mortii tale, fie al unei persoane foarte apropiate. Nu am intilnit asemenea vise in practica analitica. Dar cu siguranta ca ele nu anunta moartea. Sau daca este sa raminem pe teritoriul acestei interpretari poate fi vorba de o moarte simbolica, initiatica.
Dupa cum mireasa paseste intr-o noua viata dupa maritis, la fel analizatul incepe o noua viata dupa ce se angajeaza trup si suflet intr-o cura psihanalitica. Poate fi, deci, un semn bun. Broasca testoasaIata un animal pe care cu greu il putem asocia cu ceva.
La Chinezi broasca testoasa este un simbol al sacralitatii si duce la ideea de Oracol deoarece existau, in vechime, oracole in care se foloseau carapace de broasca testoasa. Pentru Jung, broasca testoasa ar sugera inconstientul colectiv, animal, un "etaj" evolutiv pe care il asuma specia. La Freud carapacea broastei testoase poate duce la ideea de aparare sau de retragere narcisica la sinul mamei. SarpeSarpele este cel mai uzitat simbol sexual. Conform Bibliei el este seducatorul, creatura cea mai perfida care ii impinge pe stramosii nostri la pacat. De aici ideea de tentatie sau inclinatie imorala. Prin urmare el este simbolul inconstientului animal, al refulatului sexual. Dar sarpele este si un simbol al transformarii deoarece el isi schimba pielea periodic. La Isus el reprezinta intelepciunea si prevederea.
La Greci sarpele este sacru si asociat cu zeul medicinei. CutremurCutremurul este visat fiarte des si asociat cu alte cataclisme devastatoare: incendiu, potop etc. Probabil ca provine din literatura biblica legata de Apocalipsa. Teama de cutremur este indusa si de mass-media prin anunturile dese de cutremure si de primejdia unui cutremur devastator iminent in Romania. Visele de cutremur p ot anunta schimbari majore in viata cuiva: divorturi, decese, rupturi emotionale etc.Asociate cu refularea agresivitatii, aceste vise reduc in prim plan inclinatiile distructive ale visatorului. Desigur ca si aceste vise, ca sa fie interpretate, trebuie sa recurgem la asociatiile visatorului.
Cada cu apaApa este un simbol complex in vise. Daca nu se refera la
ceva personal, atunci poate fi asociata cu foarte multe idei. Una din
aceste idei este inspirata de ritualul botezului in crestinism. Deci,
apa spala pacatele, ea curata. Dar ideea de curatare are si o conotatie
agresiva, asa ca fiti atenti atunci cind visati apa deoarece poate fi o
trimitere la instinctele voastre agresive. Acumularea energiei acestor
instincte poate fi reprezentata in vis prin potop. Potopul care curata
totul dar, curios, ne ocoleste pe noi. Apa sugereaza si caracterul
perisabil al tuturor lucrurilor. Nimic nu dureaza in acest univers.
Adeseori, in filmele lui Tarkovski, apa traduce ideea de descompunere,
de destramare, de anihilare. Obiecte disparate, fragmente, plutesc pe o
apa curgatoare. Totul este trecator, nu dureaza. De aici sentimente de
melancolie, de tristete, depresie etc. Apa este asa cum am mai spus o
aluzie la botez. Cada cu apa devine astfel fintina baptismala de care
vorbeste Jung in special in lucrarea sa "Psihologie si alchimie". (Mai
multe detalii despre Jug si psihologia sa in revista OMEN nr. 10).
Procesul alchimic, de unde sint extrase simbolurile fintinii baptismale, este similar cu procesul de individuatie la Jung. Fintina baptismala sugereaza astfel o etapa a acestui proces care simbolic reprezinta o moarte si o renastere. Omul vechi moare si se naste omul nou sau, in termeni psihologici, moare vechiul eu pentru a se naste unul nou. Marea NeagraSimbolismul Marii negre este legate in primul rind de cel al apei. Deci, cititi despre simbolismul apei. In al doilea rind, marea este o aluzie la existenta amniotica, la vremea cind nu eram inca nascuti si la mama. Nu este intimplator ca in limba franceza, cu care se inrudeste romana, exista o similitudine fonetica intre mama si mare ("mere" si "mer"). Mama este cea care da viata si ingrijeste (hraneste, securizeaza).Un al simbol al marii este inconstientul care constituie, dupa Freud, originea (mama) constientului sau eului. Inconstientul este, psihologic vorbind, tot o mama. La Jung marea, oceanul trimit la ideea de inconstient colectiv.
Inconstientul colectiv este salasul arhetipurilor. Unul din aceste arhetipuri este si cel al Sinelui sau Centrului pe care Jung il asimileaza cu experienta lui Dumnezeu in religii. Marea Neagra preia toate acest simboluri, dupa caz, si mai adauga ceva in plus. Cum culoarea neagra trimite la moarte (doliu etc.) trebuie sa ne gindim din nou la procesul de individuatie (vezi simbolismul apei in cada cu apa), la prima sa etapa care este nigredo sau trecerea la negru (disolutio, separatio), in limbaj psihologic disocierea eului. Aceasta disociere trebuie sa fie urmata de o noua sinteza care sa includa totalitatea personalitatii umane. Apa murdaraSimbolismul apei intra din nou in joc si va rog sa cititi articolul respectiv. Totusi, apa murdara trebuie sa mai insemne si altceva. Intr-un film fantastic un mag ii da eroului un pahar cu apa si ii cere sa fie la fel de pur ca si apa din pahar. Acesta observa ca apa din pahar este cam tulbure. Magul ii raspunde: "Ca si sufletul tau". Un suflet tulburat este agitat de stari si simtaminte contradictorii sau "necurate". Apa murdara poate sugera o stare interioara "murdara" pentru un visator care are un supraeu moral extrem de activ. Purificarea apei sugereaza astfel purificarea sufletului. Desi personal nu cred ca "purificarea sufletului" este ceva viabil, nu pot nega ca pentru multi oameni poate reprezenta un ideal. Apa verdeVerdele este culoarea vietii prin excelenta.
Primavara, anotimpul unui nou inceput, totul inverzeste. Viata isi reincepe ciclul ascendent care culmineaza cu fructificarea verii. Este un proces care poate sugera in viata umana un nou inceput. Dar apa, asa cum am mai spus, imprumuta si din simbolismul general al apei. Faptul ca este verde ii adauga o noua dimensiune: aceea de resuscitare, de inviere, de renastere, de a lua totul de la inceput.
Ciine/CateiAici trebuie facuta o precizare: visam catei sau ciini. In general ciinele este considerat cel mai bun prieten al omului, foarte credincios si devotat. Dar ciinii mai sugereaza si oameni rai care nu iti dau pace, care se tin scai de tine pina isi ating scopul. O tenacitate in rau. Daca acesti ciini sint catei poate fi o indicatie ca visatorul nu se teme de asemenea indivizi pe care ii trateaza oarecum de sus. Cum visul indica intotdeauna ce am dori sa facem, sa fim sau sa se intimple, ideea de mai sus s-ar putea interpreta ca dorinta a visatorului de a nu fi afectat de uneltirile oamenilor rautaciosi.
FloareFloarea este simbolul fructificarii, al fertilitatii. In psihologia lui Jung simbolizeaza Sinele. Dar floarea poate fi si un simbol al ceea ce este mai fin, mai rafinat in transmiterea unei informatii spirituale. O orhidee de China, de exemplu, sugereaza intr-un vis mostenirea filozofiei taoiste. PestePestele este un simbol crestin prin excelenta. Isus Christos este pestele, conform sensului ascuns al cuvintului Ihtis (peste, in greceste). Deci, Salvatorul, Mintuitorul, cel de care se leaga sperantele de Viata vesnica ale crestinilor.
Tot in crestinism pestele este si simbolul mortii si invierii - Ionas care este inghitit de un peste mare si apoi redat vietii este o alegorie a mortii si invierii si o prefigurarea a venirii lui Isus, a mesajului Vietii pe care il aduce Mintuitorul.Dar pestele ca animal al adincurilor acvatice este si o trimitere la inconstient. Pentru Jung ar putea simboliza continuturile inconstientului colectiv care tin de zestrea noastra filogenetica.
Pestele este si un simbol falic. Datorita formei sale alungite poate conduce ideea de organ viril masculin la Freud si freudieni.Pestele este si numele unei zodii (a XII a din zodiac), si poate trimite astfel la o persoana anume din anturajul visatorului nascuta in Pesti. InelInelul este simbolul unei legaturi. Inelul de logodna, inelul de casatorie etc. Prin forma sa rotunda el sugereaza totalitatea, intregul, unitatea. In casatorie se considera ca mirele si mireasa alcatuiesc o unitate mistica. Poate fi un simbol al Sinelui, la Jung. Si, desigur, un simbol erotic feminin la Freud si freudieni.
Bibliografie
C.G. Jung-Amintiri, vise, reflectii, editura Humanitas, an 2001,
Bucuresti Sigismund Freud- Interpretarea viselor, editura Trei, an
1998, Bucuresti www.acvaria.com
Descrie visul din noaptea trecuta sau oricare vis pe care doresti sa-l interpretezi si haide sa incercam sa-l interpretam impreuna. Astfel fiecare poate sa isi dea cu parerea si cu siguranta vom gasi o interpretare cat mai apropiata de adevar.